Pengalaman Berpantang

Tuesday, March 15, 2011

Mama memilih untuk berpantang selama 44 hari. Kalau la boleh dikirakan 44 hari. Hehe~. Nama pun kerja makan gaji. Cuti Bersalin cm 2 bln. Takkan nak berpantang sampai 100 hari? Kalau nak 100 hari, ada yang akaun banknya segan nak berisi. Lain la kalau daddy tu pak menteri.


Mama berpantang d Senawang, Semuanya d uruskan oleh Umi.Umi yang menjaga mama & Qalysh coz daddy dh belayar. Tp sblm daddy belayar, sempat juga daddy & nanny jg mama & Qalysh sekejap. Dh seminggu lbh bersalin br mama dpt berurut. Ye la Qalysh kena jaundis kn. Makcik urut 2 datang ke umah. 3 hari berurut, Bertangas & hari ke-44 bersalin berurut utk naikkn peranakan & mandi bunga.


Sape kata mama mengelat berpantang? Mama berpantang macam orang Melayu lain juge. Pakai bengkung, sarung kain batik, sarung stokin, berurut, pakai param (3 hari aje), mandi air panas, minum air akar kayu (klu umi tuang dlm cawan br minum hehehe pahitttttt), tak makan benda sejuk, tak makan benda gatal dan lain-lain. Umi pulak memang masak yang sedap-sedap. Takde la macam aku baca cerita bloggers lain, yang kena makan nasi ngan lada itam setiap masa.


Berpantang cara orang dulu-dulu, kena sukat-sukat masa minum air. Tak boleh banyak. Mama pun sukat jugak. Sukat kasi banyak. Har har har. Gile ke musim panas nak catu mama minum air? Tambah-tambah baru lepas bersalin. Ada nanti yang melolong terpekik sembelit tau!


Makan jamu? Mintak ampun. Mama telah contribute meng-kaya-kan tokey set bersalin HAR-ONE. Promosi sikit. Takde testimonial, makan tak proper.

0 comments: