Apam Polka Dot

Tuesday, May 10, 2011


Apam Polka Dot

2 hari sblm majlis aqiqah Qalysh, mama jmp resepi ni kat tenet. So mlm esk nya mama trus buat. Tapi x jd. Apam x naik. Sedihnyerrrr. Mama x kira gak. Mama buat lg pg 2 alhamdulillah menjadi gak wpun x seberapa. Tips dr tok umi rupanya kena ayak 3x @lbh tepung tu. hehehe...sblm ni mama ayak skali je. Ptt la x naik.

Bahan:

3 biji telur sejuk-dr peti ais
275 gm tepung gandum (ayak 3x....klu lbh lg bgs)
220 gm gula halus

150 ml susu segar / susu sejat
3 sudu teh baking powder

1 sudu ising vanila (nk hilangkn hanyir telur)
1 sudu kecil ovalette
filling-blueberry / strawberry @ ape2 ikut citarasa
Pewarna



1. Masukkan semua bahan apam ke dala
m mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan max 6-8 minit sampai kembang...
2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan titiskan pew
arna
3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag @ plastik bersih
4. Picitkan adunan ke dalam mangkuk k
ertas
5.Letakkan filling secukupnya. nak senang masuk
dlm plastik @ sudukan jer..
6. Picit lagi adunan yang sama @ berlainan warna sehingga 3/4 penuh . Kemudian dot-dotkan dengan warna pilihan...

Tips..

1.Pukul gula, telur ovallete hingga kembang (Hingga menjadi putih)

2.Masukkan secara berselang-seli tepung dan susu


3 comments:

Teratak Hami said...

Salam perkenalan,

Wah dah lamanya saya tak buat apam polka dot. Tiba2 boleh jadik teringin nak buat ...

ShaMohamad said...

pandainya....boleh tgry buat nir..tq utk resipi yer...:)

NzA said...

TQSM 4 sharing......cantik!!!