Awal Mengandung

Tuesday, April 5, 2011


Setiap pasangan suami isteri pasti menginginkan zuriat bagi menyambung keturunan & pengikat kasih suami isteri. Pengalaman mengandung sulung bagi sesetengah ibu amat menyeronokkan dan bagi sesetengah ibu yang lain pula, mungkin mendatangkan masalah dan dibelenggu perasaan takut kerana perubahan yang ketara dari segi fizikal dan mental.


Bulan pertama & ke-2 selepas majlis walimah xder tanda2 mama mengandung. Kecewa jgk la. Niat daddy nk mama mengandung sblm daddy naik kapal. Msk bln ke-3 period mama lewat seminggu. Daddy dh xcited suh check samada +ve / -ve. So mlm lps mkn d sup meletop kat Bdr Tasik Selatan, kami g bl pregnancy test kat kedai runcit dpn sup meletop 2. Blk umah trus wat test. Alhamdulillah. Tp utk sahkn sumer ni esknya mama & daddy g klinik sentral, Sri Petaling utk wat check up & scan. Keputusannya 'SAH ANDA HAMIL 2 MINGGU'. Indahnya saat 2. Gembira sgt2.

Ibu yang mengandung seharusnya membuat persediaan rapi dalam menghadapi saat-saat kehamilan. Ini bagi memastikan kesihatan diri dan kandungan berada dalam keadaan yang baik. Selain dr btanyakan pendapat & pengalaman ibu2 yg ln, mama slalu gak cr info2 kat internet. Mn yg baik & ok mama ikut. X slh kn asalkan x memudaratkan baby & mama. Selain itu, suami juga perlulah memberikan sokongan kepada isterinya agar si isteri tidak menghadapi tekanan dalam tempoh kehamilannya. Tp mama kena hadapi sumer ni sorang2. Daddy g belayar 3 bulan. Daddy cm dpt bg sokongan dr jauh. 2 pn dpt ckp dgn daddy seminggu skali je. Ms kandungan mama 6 bln br daddy blk. Ms 2 br mama dpt shopping brg2 utk baby.

Dalam tempoh kehamilan, si ibu memerlukan rehat yang cukup bukan sahaja dari segi fizikal malah mental. Pada waktu ini ibu tidak digalakkan melakukan kerja-kerja berat. Mental yang terganggu akan mendatangkan kesan yang tidak baik kepada badan juga anak di dalam kandungan. Tp tiap2 ari mama nangis. huhuhuhuaaaaaaa...........

Dalam proses pembesaran bayi dalam kandungan, si ibu akan merasakan lenguh di bahagian kaki. Bahagian betis, peha dan jari-jari kaki akan terasa sakit dan adakalanya ia boleh menyebabkan kebas atau kejang. Sakit seperti ini biasa berlaku di kalangan ibu yang mengandung. Bl daddy xder mama tpaksa urut kaki & thn sakit sorang2.

Semasa mengandung, kulit di bahagian perut dan payudara akan menjadi tegang, ini kerana anak di dalam kandungan yang semakin membesar. Ketegangan kulit di perut dan payudara akan menyebabkan ia kering dan gatal. Bagi mengelakkan kekeringan kulit, ibu-ibu digalakkan menyapu bahagian yang kering itu dengan baby oil atau minyak zaitun. Ibu-ibu juga diingatkan supaya tidak menggaru kulit yang kering itu kerana ia akan memudaratkan. Mama beli minyak zaitun tp bl tdo kadang2 mama x sedar yg mama garu. Tue yg bertanda smpi skg lum ilang2 lg.


6 comments:

e!ya said...

salam kenal..saat 1st pgnent mmg xblh lupe kan..mmg sweet..

zino said...

salam kenal..

ZSqueenbee said...

salam perkenalan..saat yg d tggu² setiap pasangan di alam rumahtgga..alhamdulillah kini saya pun bakal join da club..sudi² memfollow blog sye..

D.I.L.L.A said...

tq sbb singgag kat blog akak.. akak dah add ur blog. nnt singah2 le blog akak yerr..

umiawadah said...

salam kenal juga...meh kita sama-sama share kisah-kisah menjadi seorang ibu....seronokkan...

nora razalli said...

tersinggah sini pula :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers